Viktig informasjon om Takacat /Bruksanvisninger

klikk på bilder, så åpner det Takacat.eu sin nettside med masse teknisk info, som er ofte oppdatert.

Løsning mot sprutevann / luft i propellor

Sprute vann bak.


Den øvre akterspeilstangen er senket på de nåværende modellene for å eliminere ventilasjon ved propellen og redusere kavitasjon. Avhengig av påhengsmotormodell, aksellengde, akseldesign, vannstoppplate og trimposisjon på motoren, oppstår det mer eller mindre vannsprut i hekken.

Først og fremst må trykket kontrolleres. Båten må være i vannet for dette, da kaldere vanntemperatur senker trykkene. For maksimal oppdrift må drivslangene hver ha et trykk på 3,6PSI og høytrykksgulvet et trykk på 10PSI.
Hver påhengsmotor har minst én eller to vannstoppplate(r) over kavitasjonsplaten, på baksiden av akselen. Denne vannstoppplaten må være over vannoverflaten for at den skal være effektiv. Når båten starter, renner vann mot sjakten og prøver å boble opp. Vannstoppstangen stopper det stigende vannet. Hvis vannstoppplaten ikke er over vannoverflaten, kan vannet som stiger fra akselen boble opp til motorhuset og inn i båten. Hvis vannstopplekten er under vannoverflaten, trimmes båten enten for aktertung (fordel last = nøytral trim) eller akselen er lengre enn 15", f.eks. Honda/Yamaha med 17" aksel.
Ved å feste en vannstopperhalsbånd til skaftet (f.eks. hunden "Elizabethan Collar" - se bildet over) forhindrer du at vann stiger på skaftet.
En meget effektiv løsning er å forstørre eksisterende vannstopplekt ved å legge til en ekstra vannstopplekt med vinklede langsgående kanter. Dette er faktisk nyttig for mange båter.
En Permatrim Hydrofoil hever hekken raskere og forhindrer at hekken faller for tidlig når farten reduseres (større skyvevindu), spesielt ved større akterlast. Modell M4 for 4-6hk og M5 for 8-30hk motorer.
Som regel bør motoren trimmes til akterspeilet slik at hekken løftes raskere, spesielt når båten kjøres med kun én person.
En sprutbeskyttelsesplate satt inn mellom de to akterspeilplatene reduserer sprutvannet i båten. Men du kan også enkelt sette inn rullesetet på tvers i hekken og blåse det opp i båten, og dermed feste det til akterspeilet som en sprutvannsperre.


Hvilken motor


Med den nye senkede øvre akterspeilstangen er et 15" kort skaft optimal aksellengde. Da er antiventilasjonsplaten (ofte kalt CAV-plate) plassert litt under den såkalte kjøllinjen, som man kan se på bildet over Hver påhengsmotor er utstyrt med minst en vannstoppplate på baksiden av akselen for å hindre at vannet stiger oppover akselen er fordelaktig fordi den øvre platen virker i det nedre hastighetsområdet og den nedre platen i det øvre hastighetsområdet. I tillegg har posisjonen til den nedre platen den sirkulære spredningen av sprayvannet i det nedre akterspeilområdet oppsummert betyr dette at en påhengsmotor med 15" aksel, 2 x vannstoppplater og lavest mulig vekt er den optimale løsningen. En tilleggsinstallert Permatrim Hydrofoil resulterer ikke bare i et større skyvevindu, men løfter også vannstoppplaten over vannoverflaten tidligere slik at den kan tre i kraft. Spesielt for påhengsmotorer med 17" kort aksel og kun én vannstoppplate bak, er installasjon av hydrofoil et must, slik at ikke oppstrømmende vann renner over akterspeilet via den radielle akselformen.
Lite tips: med en påhengsmotor på 6 HK anbefales en propell med 7" stigning (høyere dreiemoment) + Permatrim Hydrofoil. Med denne kan du nå en komfortabel planingshastighet selv med 2 personer + bagasje. For eksempel med en person kan en 340LX nå 27Km/t (ca. 14Kn) og med 2 personer + bagasje ca. 20Km/t (10Kn) Permatrim Hydrofoil tar litt fart, men den reduserer glidevinkelen med ca. 13Km/t (7Kn) På grunn av det større glidevinduet kan hastighet og drivstofforbruk reduseres betydelig.